Humanister

Jag har pluggat matte nu i två timmar och då slog det mig plöstligt, det som vi ofta diskuterat nu på senaste tiden, matte. Alla lärare tror verkligen att om man går språk så är man oavsett vad, efterbliven i matte. Reaktionerna som lärarna har gett den senaste tiden börjar gå mig på nerverna.

- Vad går du?
-Språk.
-men oj då, då har väl du väldigt svårt för matte C?

-Men det här behöver du inte plugga in, du går ju ändå inte ekonomi.


Jag blir så trött på det. Jag valde språk för att jag tycker att det är intressant och ansåg att inget av de andra inriktningarna var något för mig, men jag valde ändå matte C eftersom jag kan ha användning av det när jag söker till Universitetet. Är jag fortfarande för efterbliven för att läsa Matte C? Jag tycker inte kursen är lätt, jag tycker inte om matte alls, men jag vet att det är fler som tycker samma som jag som ädnå inte går språk. Sen är jag trött på skitsnacket att man inte blir något när man går språk, jag har precis lika stor chans att bli något som någon annan, alla måste ju läsa vidare ändå.  Jag längtar tills kursen är slut, då jag kan visa alla som trodde att man inte skulle klara det, att man visst klarade det!

Nu blev jag extra peppad till att klara skiten, för det ska jag.

OUT!

Kommentarer
Postat av: Micha

Jag är humanist men det betyder inte att jag inte kan räkna, blanda rykande formler och se skillnad på getingar och bin, för det är väl sånt de lär sig där på Natur.

Humaniära ämnen är mycket bredare än naturvetenskapliga, och kräver ett djupare engagemang. Ta tex samhällskunskap, tänk om det räckte med några formler och sen vore världsproblemen lösta. Nej, de kan ha sina formler de där naturvetarna, och leva i tron att humanister inte är de som drar det tyngsta lasset i samhället.

De upptäcker nog snart hur det ligger till.

2009-02-05 @ 09:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0