Första fyllan - mer ansvar tack!

Jag läste i en blogg om en pojke som tog sin första fylla (dum och ovetande om konsekvenser) väl på festen så fick han i sig lite för mycket och spydde innomhus hos killen som hade FF-festen (FF= föräldra fritt). Den "första-fyllan" killen blev utkastad och fick ligga ute på gräsmattan och spy, det var spyor överallt och han hade nog inte missat ett enda ställe på sig själv och det var kallt. Det dröjde honom två timmar innan han orkade ringa sina föräldrar som givetvis hämtade honom. Och vet ni vad som irriterade mig mest? Jo, att denne stackars pojke som blev utkastad faktiskt kunde ha dött!!
Om det tog honom två timmar att ens orka ringa hans föräldrar, hur skulle han då ens vara i förstånd till vilken ställning man ska ha när man spyr, värst av allt, vilken ställning man absolut INTE ska ha! (liggande på rygg.)

Tänk om pojken legat på rygg och spytt, ja, antagligen hade spyorna gått upp i munnen och sedan tillbaka ner i strupen, fast i stället för matstrupen hade det blivit luft strupen och pojken hade kvävts av sina egna spyor! :O
Hur dum får man vara och slänga ut en pojke och lämna honom själv när han spyr som en gris och ligger ute i kylan?
Jag förstår att man inte ville ha honom kvar i huset, jag själv skulle ha gjort samma sak, men till skillnad från festanordnaren så hade jag följt med den berusade ut och sett till att pojken kommit hem, om fallet så hade behövts och om pojken varit 15 år som denne. Givetvis har pojken även sig själv att skylla då han drack mer än han klarade av, men själva grejen att låta honom ligga där ute i flera timmar och fullständigt skita i honom går inte riktigt in i min hjärna...

Det förbryllar mig att man egentligen inte tänker längre, jag skulle aldrig ens ha mage att slänga ut någon och sen låta personen ligga där eftersom man hört så många kusliga historier om folks som faktiskt kvävts av sina egna spyor.
Hur ska vi göra för att få ungdomar att förstå att överdriven konsumtion av alkohol faktiskt kan göra mer skada än man faktiskt tror. Första fyllan tror jag är lätt att få ur balans, efter någon cider så sväljer man allt sedan, men hur gör man för att undvika just sådanna händelser som den stackars pojken?  Eller är första överdrivna fyllan en läxa till vad man sen inte ska göra?

Jag vet inte, men jag är tacksam att jag själv kan avgöra när jag fått nog.
Har ni förslag på hur man kan försöka förhindra att "hemska" saker händer på första fyllan och fester över huvudtaget?


Nej, stackars pojke säger jag bara!


Kommentarer
Postat av: Michaela

Med tanke på den mindre ansvarsfulla kommentaren här ovan måste jag replikera på detta.



Abslout är det föräldrarnas ansvar, självklart. Men genom att "dricka öl med ungarna när dom är 11-12 år" är inte rätt sätt, min vän.

Detta är fakta som varken du eller jag kommer undan:



-De ungdomar som dricker alkohol hemma löper större risk att få problem i framtiden.

-Man kan inte lära någon HUR man dricker alkohol, däremot ATT dricka alkohol. (U see the difference?)

-Alkohol är skadligt för alla, men främst för barn (och 11-12 år?? Kom igen)Dessutom är deras kroppar inte färdigutvecklade, och alltså tål de mindre.

-Ungdomar kan heller inte avläsa omgivningen och bedöma drickandets konsekvenser lika bra som en vuxen. Många av dom hamnar därför i situationer som de inte kan hantera (som Ronja gav ett exempel på här) och som kan ha förödande konsekvenser för både dom själva och människor runt omkring.

Detta är jätteallvarligt, och med ignorans, ovetskap och ansvarslöshet från vuxna kommer vi aldrig få bukt med problemet. Jag har fyra yngre bröder, två av dom är i tonåren. Jag skulle aldrig förlåta den människan som köpte ut åt dom. Jag tycker nämligen att mina bröder, och alla andra barn och ungdomar därute, är värda så mycket mer än så.





2008-07-18 @ 17:04:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0